tirsdag 2. mars 2010

Maputo!

(innlegg skrevet 28. februar)

Over til et mye mer festlig tema! Mid-term break, Mozambique, Maputo! Etter skola på torsdag tok omtrent 50 mennesker bussen til Maputo! Reisa som med bil tar tre timer tok seks og en halv ettersom vi var så mange og reiste med buss. Men det var i grunn bare koselig. Var mye spennende natur utenfor bussvinduene og jeg så giraff! Jeg satt og prata med André, og plutselig står det en giraffe like ved veikanten! Hvor kult er vel ikke det? Hadde liksom aldri sett for meg at det kunne skje like ved en ”stor” vei. Og den var svæær!

Helga har vært helt fantastisk. Masse koselige mennesker, jeg har spist hva jeg vil, gjort akkurat hva jeg vil, festing og liv og røre, vært på marked, sett hele himmelen falle ned på en gang, kjørt utallige timer med buss, bada og rett og slett hatt det supert! Maputo er en by som definitivt skal besøkes igjen!

Men det er også godt å komme ”hjem”. Tilgang til renere dusjer og doer, en romtemperatur det er mulig å sove i, utetemperatur som forhåpentligvis ikke er for varm og selvfølgelig å se igjen alle menneskene som ikke dro til Maputo. Helga på fire dager gikk alt for fort, men ettersom det skjedde noe hele tida føles det ut som en uke. Maputo er en veldig sjarmerende fin by, jeg hadde trodd den skulle ligne mer på Mbabane (som er på en måte sjarmerende, men ikke fin). Det var helt fantastisk deilig å koble ut for et par dager, ikke tenke på skole i det hele tatt. I tillegg ble jeg bedre kjent med flere mennesker. Det negative er kanskje at jeg antagelig er mer sliten nå, enn før jeg dro og at jeg har fått en haug med myggstikk. Aner ikke når, men antagelig en jævel som snek seg under myggnettingen min i natt.

Ingen kommentarer: