fredag 22. januar 2010

Finally!

(Dette innlegget ble skrevet 18. januar. Jeg har ikke fått posta det enda ettersom vi ikke har internett i hostelet vårt enda..)

Hurra! Endelig er jeg i Swaziland! Var bare 10 måneders ventetid som skulle til. Reisen gikk i grunn fint. Mamma og jeg dro hjemmefra rundt kvart på åtte om morgenen i går. Nesten alt var heldigvis pakket og klart dagen før. På Gardermoen møtte jeg Maren, Silje og Jim Åge som kom for å si ha det, veldig koselig! Så ble det tid for at Jens, Yulai og jeg måtte gå gjennom sikkerhetssjekken, og plutselig satt vi på flyet!

Første fly gikk til London. Egentlig var det denne flyturen som var verst ettersom det var en utrolig irriterende skjerm som hele tiden viste hvor mange timer og kilometer det var igjen til landing, og kart over hvor i verden vi var vist med sikkert 20 forskjellige bilder. Og det var plassert akkurat sånn at man ikke kan unngå å se det. Dette gjorde at tiden gikk ekstremt sakte, og det virket ikke som om vi flyttet oss i det hele tatt.
Etter to og en halv times flytur hadde vi sju timers ventetid i London. Tiden ble slått i hjel med å tasse litt i butikker, spille kort, prate, skrive postkort og drikke te.

På gaten med flyet som skulle til Johannesburg møtte vi Anne fra Nederland og Phoebe fra USA (begge IB2ere). Så tøffet vi inn på det enorme flyet! Det hadde to etasjer og to ”midtganger”. På seteryggen til den som satt foran deg var det også en liten skjerm til hver. Der kunne man velge mellom utrolig mange filmer, TV-programmer, musikk og så videre. Jeg så The Reader og Up og etterpå sov jeg helt fram til flyet var på vei til å lande. Akkurat lenge nok til at jeg ikke fikk med meg frokosten…

Jens og Yulai ombord i det gedigne flyet!

Da flyet skulle lande lyna og tordna det masse ute! Litt skummelt egentlig, men det gikk greit. Etter at bagasje var henta gikk vi ut i ankomsthallen, og der var det mange Waterfordmennesker allerede! Utrolig spennende å møte så mange interessante mennesker!
Ettersom jeg ikke hadde fått meg noe frokost dro jeg med meg Jens, Yulai, Lea fra Tyskland og Oceane fra Nederland for å finne noe mat. Alle spiste en slags frokostblanding i yoghurt og med frukt og honning. Nam!

De fem timene på flyplassen i Johannesburg ble for det meste brukt til å snakke med alle de nye folkene. Noe som selvfølgelig var veldig gøy :) Da bussen endelig dro klokka to var jeg ganske sliten og trøtt, så jeg brukte det meste av kjøretiden på å høre på musikk og se ut på landskapet. Utrolig mye spennende å se! På grensen over til Swaziland brukte vi ganske mye tid fordi jeg tror skola hadde oppgitt feil antall folk på bussen som kom over uten visum, så derfor var det to som slet litt med å komme gjennom.

Til slutt kom vi til skola. Da var det helt mørkt, så jeg gleder meg virkelig til å se hvordan det ser ut når det er lyst ute! Og masse spennende lyder! Vi gikk til hostlene våre, jeg skal bo i New Elangeni på rom med en ukjent person som forhåpentligvis kommer i morgen. Rommene er veldig små, det er to små senger, en liten pult med hylle over og et skap. Og da var det fult!

Nå har jeg tatt ut alle tingene mine fra kofferten og sekken. Ting har nok ikke helt funnet sin rette plass, men jeg tror jeg får tid til å ordne det i morgen. Det er utrolig gøy å endelig være her! Og både IB2erne og mine co-years er så utrolig hyggelige. Gleder meg virkelig til å bli kjent med alle. I morgen er det ikke noe spesielt program tror jeg. De siste IB1erne skal komme og ellers kan vi andre dra til Mbabane og kjøpe ting vi trenger. Men nå har det akkurat vært check-in, og jeg er trøtt, så jeg tenkte å ta en dusj og så legge meg. Det er forresten herlig temperatur her! Sånn til alle der i Norge som fryser øra av dere!

... okåå, planen var å laste opp noen flere bilder, men dette går så utrolig tregt og nå må jeg løpe til en time eller to med Waterford History! Jeg kan prøve senere :)