lørdag 19. juni 2010

Bedre sent en aldri!

(Japp, det begynner å bli en stund siden jeg skreiv disse innleggene, og det er også en stund siden det skjedde, men ja. Her kommer de! Første fra et helt fantastisk ferieopphold i Mozambique i april)

Første mål var strender i Tofo i Mozambique. Tirso, Margaret og jeg dro til byen for først å finne en kombi (minibussaktig sak) til Manzini. Det var en helt utrolig deilig reise, jeg hadde hodet ut av vinduet hele turen (det var for mye vind til at jeg kunne åpne øynene) med Breaking Benjamin for full guffe i øra og den deilige følelsen av ferie og frihet. Vi fant fort en kombi som gikk til Maputo, men det tok hele to timer før den var full (de drar ikke før det er helt fullt. Med helt fult mener jeg at de stapper så det er helt fult, og da moser de enda litt til inn). Bussturen gikk i grunn ganske fort, i forsetet satt ei Portugisisk/Mozambiquen dame som like så godt hadde tatt med seg 72 egg på reisen, og ved siden av meg hadde jeg en fyr som syntes det var helt normalt å drikke flere flasker med øl på bussen. I tillegg dreiv sjåføren å sniffa noe misstenksomt, men han kjørte veldig rolig og bra.

Vi var endelig framme i Maputo klokka seks. Tirsos plan var å finne broren sin, men ettersom han hadde klart å slette nummeret hans, og swazisimkort ikke funker i mozambique, kunne vi ikke gjøre anna enn å håpe på at han var på det ene stedet de hadde snakka om. Margaret og jeg hadde derimot planer om å komme oss til Fatmai’s backpacker. En taxifyr prøvde å gi oss en ”good deal” med å kjøre oss begge stedene for 660 mts! Margaret skjønte ikke helt at dette var altfor dyrt, men hun prøvde seg med 400, noe som også er for dyrt, og de gikk gladlig med på det. Planen var at de skulle slippe av Margaret og meg først, derfor var det litt småskummelt når de skifta planen utta å snakke med oss, men vi kom oss da alle hele fram, og Tirso fant heldigvis broren!

Neste dag satte vi nesa for Tofo. Litt komplikasjoner i reisemåte, men vi kom oss helt fram etter åtte timers reise hvor vi på hvert eneste stopp ble tilbudt ringeminutter, nøtter, epler, sko, lamper, tepper, kjeks, brus, vesker, kurver, tja, alt man kunne trenge på en busstur. Men ja, Tofo var helt utrolig vakkert! Knall blå himmel, palmer, HAV, kokosnøtter og strender! Vi gjorde egentlig ikke så mye under hele oppholdet, vi fikk oss en tur til den litt større byen (under siesta, så alt var stengt x)), masse bading i store bølger, god mat, sandslott, PASJONSFRUKT!!!!! (herrejesus, jeg ble så glad når jeg fant de!) og desperat leting etter is, men tror ikke de hadde nok strøm til å ha fryser eller no. Vi gikk også en del på stranda, og spesielt i mørket var det helt utrolig vakkert! Ikke et eneste lys å se, og supermange stjerner! Og de er overalt på hele himmelen, til de forsvinner ned i havet på den ene siden og trærne på den andre! Vi møtte også Jens, Niko, Fiora, Maria og Signhild, men de bodde på den andre backpackern, men det var kos likevel.

Og ja, en dag våkna jeg opp med en kløende melding om at det hadde vært fest! Over 160 insektbitt på armer og bein! Ikke veit jeg hva det var, men det skjedde to netter. Prøve å bytte madrass, men det hjalp ikke, derimot hjalp Margarets insektspray. Og om noen lurte på om hvordan man åpner en metallboks med mat uten boksåpner så spør Margaret og meg! Vi presterte å kjøpe en utta å egentlig vite hvordan vi kunne åpne den, men med hjelp av en neglklipper, flaskeåpner og gaffel fikk vi det til slutt ut. Og ja, det er faktisk mulig å kutte en tomat med gaffel.

Til slutt måtte vi dra tilbake til Maputo. Bussen dro klokka fire om morgenen! Lurer på hvem som fant opp det… Men vi kom oss trygt tilbake, hadde en fin dag i Maputo før vi dro tilbake til skola dagen etter.

Ingen kommentarer: