lørdag 19. juni 2010

10-dagers Vipassana meditasjonskurs

Japp, jeg gjennomførte 10 dagers Vipassana meditasjonskurs! Det var utrolig krevende, interessant, utrolig lærerikt og hardt. I grunn kan jeg ikke beskrive opplevelsen, den burde bare oppleves. Lærte utrolig mye om meg selv og hva som foregår i hodet mitt, og også om omverdenen og mennesker generelt. Kort sagt var det 10 dager utta øyekontakt, fysisk kontakt, prating, skriving, kroppsspråk, musikk og lesing og popkorn til middag pluss en frukt. Men tro det eller ei, det var den enkle delen. Den vanskelige delen var å sitte stille mer beina i kors for 11 timer hver dag og prøve å ikke tenke på noe! Det resulterer i at etter tre dager er man ferdig med å tenke på hva som har de skjedd de siste årene, og de merkeligste minner fra barndommen kommer opp. Man får også de merkeligste teorier om de menneskene man ser hver dag, analyserer alt de gjør, og etter 10 dager føler man at man kjenner de ut og inn! Men så feil kan man ta…

Dagenes høydepunkt var en times discourse om kvelden. Hele dagen gleda man seg til å sitte ned og høre på en helt utrolig genial inder som snakker om livet og menneskets oppførsel. Jeg hadde hørt fra Phoebe, som tok kurset i fjor, at etter kurset følte hun seg så glad som hun aldri hadde vært tidligere. Under den siste meditasjonsstunden følte jeg egentlig ikke noe spesielt, men når jeg gikk ut, begynte å prate med folk, dele opplevelse og skjønte at jeg faktisk hadde klart å gjennomføre det, klarte jeg rett og slett ikke å stoppe og smile. Jeg gikk rundt i en time med et stooort smil om munnen, klarte ikke å stoppe verken å smile eller prate. En helt utrolig vill følelse!

Ingen kommentarer: