mandag 1. februar 2010

Sawubona!

(innlegg skrevet 27. januar)

OK, bare en kort oppsummering siden sist. På søndag morgen hadde man tre alternativer. Sport, gå til Kelly (en av åsene i nærheten) eller gå i kirka. Jeg valgte heller å stå opp til frokost og gå til Emhlabeni for internett mens resten enten sov eller var borte. Men internettet funka selvfølgelig ikke. Husker ikke helt hva jeg gjorde da, men tror kanskje jeg gikk for å legge meg i senga for å slappe av.

Etter lunsj hadde vi info om Extra-Curricular Fair. Det er det samme om CAS (stort sett). Og det er så mye jeg vil være med på! Model United Nations, debating club, se på stjerner, meditasjon, young heroes, backpackeraktivitet med klatring, kajakking og gøy, lære å spille gitar, spille rugby (bare fordi jeg ikke har peiling på hva det er, og vil prøve noe nytt), yoga og mer! Men jeg kan ikke gjøre alt :\

Rundt fem startet Swazi evening! Først var det et show med dans og fakta om kulturen i Swaziland, og etterpå spiste vi Swazimat. Noe som var ganske interessant. Etterpå startet international presentations. Flere land i nærheten av hverandre var satt sammen i grupper for å ha en presentasjon om sine egne land. I gruppa mi var vi også Finland og Danmark. Det var veldig gøy og spennende å se.

Mandag morgen startet med presentasjon av biblioteket, it senteret, development office og gruppedebatter om hvordan man skal oppføre seg på skola. Til slutt ble vi alle samlet for å igjen gå gjennom alle reglene. Utrolig hvor lang tid man kan bruke på det.

Etter lunsj startet vi med academic introduction. Vi fikk masse info om hvordan vi skulle velge fag og så videre. I tillegg måtte vi velge språk. Jeg valgte English A2 higher og Norwegian A1 standard. Vi fikk timeplan og greier, og denne uka kan vi gå innom de timene vi vil finne ut mer om, sånn at vi kan snakke med læreren og slikt. Etterpå var det middag og ingenting, bare å være sosial og ha det gøy!

På tirsdag starta vi stor assembly med hele skola. Og nå er det virkelig mange elever her! Helt sjukt ettersom det den siste uka bare har vært 120 IB1ere + noen IB2ere. Så det er enda flere ansikter og navn og holde styr på! Etter åpningen av nytt skoleår hadde vi ingenting å gjøre, så skulle IB1ere møtes i Assembly Hall for mer info. Så var det enda mer fri, før første time i engelsk. Læreren virker hyggelig, så håper det blir bra. Videre gikk jeg til historie, psykologi, kjemi og fysikk (fysikklæreren heter forresten Mr. Opium (det skrives ikke heelt sånn, men høres ut som opium.. artig!)! Og jeg er sikker på at han er halvveis slange, physicssssssssss, thissssss, coursssssssse i tillegg til at han snakker veldig lavt med en sær afrikansk dialekt.

I dag hadde vi igjen assembly (det er nemlig hver onsdag), og jeg har testet ut enda flere fag (en annen historieklasse og en annen fysikklasse). Hver onsdag slutter alle tidlig på skola og det går busser til byen. Så endelig fikk jeg kjøpt mer tannkrem, fylt opp penger på mobilen, kjøpt knekkebrø (!!!!!!!, frokosten er grusom), paraply og litt sånt. Da vi kom tilbake overtalte Lea meg og Taki til å bli med på en slags dansting. Planen min var egentlig bare å sitte å se på, men jeg ble ”tvunget” til å være med. Det var ganske sært, ganske morsomt og passe pinlig.

Men da tror jeg ikke at jeg har noe mer å si for i dag! Jeg I dag har det vært perfekt temperatur (kanskje litt for varmt til tider) og regn. Håper alle der hjemme i Norge har det like bra som meg!Og forresten, føler du for å ringe meg blir jeg kjempeglad J Nummeret mitt er +268 6692549!

Ingen kommentarer: