lørdag 31. juli 2010

Mandag, første dag i villmarka

I dag var det opp med soloppgang, utdeling av sekker, soveposer, kopp, skje, tallerken, drikkeflaske, mat etc. Til slutt bar det endelig til villmarka! Tok oss rundt 2.5 timer å komme fram til naturreservatet (på vei inn så vi forresten elefanter! I tillegg til sebraer, bavianer og impalaer), så da var det formiddagsmattid allerede. Deretter delte gruppa seg opp, sa ha det og lykke til hverandre. Før vi la i vei satte vi oss ned og Ian fortalte oss om reglene vi måtte forholde oss til i villmarka. Her er noen av dem:
- Går du inn i området til en leopard eller en løve: Forhold deg i ro.
- Går du inn i området til en elefant, nesehorn eller en bøffel: Gjem deg bak en busk.
- Ikke fest brystreimen på sekken i tilfelle noe kommer løpende mot deg om man må ta av sekken fort.
- Gå på rekke med liten avstand mellom hverandre og ikke snakk. Ian trenger å konsentrere seg om hva som er rundt.
- Hele tiden meld fra hvor du går om du går utenfor gruppas synsvinkel.
Og til slutt bar det i hver vår retning. Jeg håper jeg ser alle igjen om en uke.

Vi startet å gå, landskapet var utrolig nydelig og i grunn ganske flatt. Noe jeg ikke har noe imot. Det tok ikke lang tid før vi kom fram til campen, og vi brukte det siste av dagslys til å hente vann og ved og til slutt sette opp teltene siden det var fare for regn. Da vi henta ved gikk vi rett inn på et hvitt nesehorn! Den var vel bare 100 meter fra oss. Noe som betyr at så to av The Big 5 bare på en dag! Så ble det tilstelning av middag (som var overraskende god) og til slutt bar det i sengs. Jeg var først litt usikker på hvordan det kom til å bli med en hel uke sovende på et tynt liggeunderlag, men det viste seg å ikke være noe problem.

På natta har vi nattevakter for å passe på at ingenting kommer for å ta oss. Jeg hadde tredje vakt og det var ganske skummelt å tenke på at jeg hadde ansvaret for alle de andres liv. Hva man i hovedsak gjør er at man må opp å gå en runde hvert 5. minutt og se om det er noen som stirrer tilbake mellom trærne når man lyser rundt i skogen. Ganske så skremmende! I det minste har vaktene store rifler liggende ved siden av seg mens de sover. Jeg verken så eller hørte noe spennende på min vakt, William som hadde vakt før meg fortalte han hadde sett en hyene snike seg forbi tre meter utenfor campen!

Ingen kommentarer: